Caravan Nieuws
KIP maakt doorstart met BOEDELBAK BV
Het oer Hollandse merk Kip caravans wordt overgenomen door aanhangwagen verhuurder- en producent Boedelbak bv. Het bedrijf is daarmee van het faillissement gered.
De doorstart door Boedelbak bv betekent voor de trouwe klantenkring van Kip Caravan dat de continuïteit van onderhoud en beschikbaarheid van onderdelen gewaarborgd is. Daarnaast gaat de nieuwe directie zich focussen op het dealernetwerk en de ontwikkeling en productie van de nieuwe Kip caravanlijn. Boedelbak bv is zowel verhuurder als producent van aanhangwagens en verwacht schaalvoordelen te kunnen realiseren door beide productielijnen samen te voegen. Op dit moment is nog niet duidelijk hoeveel arbeidsplaatsen behouden kunnen blijven.
Henk Gunnink van Boedelbak bv: “ Kip Caravan is van top kwaliteit en een zeer innovatieve caravan. Het is niet voor niets dat van de 120.000 caravans die Kip de afgelopen 75 jaar bouwde er de meeste er nog van rond rijden. Dat is doorslaggevend geweest voor ons om het merk over te nemen. De markt van KIP caravans kenmerkt zich door trouwe, kritische klanten en een zeer enthousiast dealernetwerk. Het is een perfect product en daar is altijd markt voor”. De ondernemer zal in de komende twee maanden de bedrijfsvoering en organisatie van KIP in Hoogeveen opzetten.
Boedelbak is al meer dan 25 jaar marktleider op het gebied van aanhangwagenverhuur, met name via benzinestations. Met 400 verhuurpunten en meer dan 2000 aanhangwagens is de aanhangwagen van Boedelbak een begrip in Nederland. (Bron: CampingVizier)





Productie in Duitsland groeit weer!
Iets meer dan de helft van de campers (50,4 %) wordt geëxporteerd. Ook de exportaantallen zijn fors gestegen van 6.384 naar 8.112 stuks. Van de in Duitsland geproduceerde caravans gaat 56,4 procent naar het buitenland (eerste halfjaar van 2010: 12.206 stuks tegen 12.689 stuks vorig jaar).
Volgens Klaus Förtsch, voorzitter van de CIVD (Bond van de Duitse caravan- en camperproducenten), zijn er in de 2 voorgaande jaren minder kampeermiddelen geproduceerd dan geregistreerd. Daardoor is de voorraad onverkochte voertuigen bij de fabrieken en dealers duidelijk kleiner geworden. De Duitse producenten hadden de stijging in de productieaantallen daarom al voorzien. Evengoed is hij van mening dat het van het grootste belang is om de markt, de productie en de voorraden scherp in de gaten te houden. (Bron: kampeerzaken.nl)
Zomer 2010: topverkoop gebruikte caravan!
Nog nooit zoveel gebruikte caravans verkocht als deze zomer.
De cijfers spreken voor zich, tot en met juli zijn de meeste gebruikte caravans afgeleverd sinds jaren. Dat meldt BOVAG die de verkoopcijfers bekend maakte. Het gaat hier om jong gebruikte caravans tot 5 jaar oud. Tot en met juli wisselden er maar liefst 7.573 caravans van eigenaar.
En dat is veel meer dan vorige jaren, weet ook Hans Louwers (Manager BOVAG Caravanbedrijven): “Een stijging van bijna 13% ten opzichte van 2009. We zagen deze ontwikkeling al een beetje aankomen de afgelopen maanden, maar je kunt de balans pas echt opmaken in juli als de zomervakantie in alle delen van het land gestart is. Dan hebben normaal gesproken de meeste afleveringen plaatsgevonden en zijn de nieuwe eigenaren op pad met hun aankoop”
Vergelijkingen met voorgaande jaren bevestigen nog eens de recordverkoop in 2010. Ten opzichte van 2008 steeg de verkoop dit jaar met 23%, in vergelijking met 2007 met 36% en in 2006 zelfs met 82%.
“Je ziet het ook om je heen” meldt Louwers, die op het moment dat de cijfers bekend werden gemaakt ook aan het kamperen was. “Hier op de camping kom ik veel Nederlanders tegen in jong gebruikte caravans. Op zich ook wel weer logisch. Dit soort caravans voldoet aan de actuele wensen van de kampeerders (o.a. voorzien van een vast bed, douche/toilet, warm waterboiler etc.) en zijn in prijs toch een stuk aantrekkelijker dan een nieuwe. Daarnaast heb je bij deze jonge kampeermiddelen ook het voordeel van de zekerheid met een jaar BOVAG garantie” besluit Louwers vanaf de camping.
Maak jouw eigen website met JouwWeb